Przełomowe odkrycie naukowców z Politechniki Śląskiej: tanie polimery mogą przyczynić się do wczesnego wykrywania chorób

Zespół badawczy z Katedry Chemii Organicznej, Bioorganicznej i Biotechnologii Politechniki Śląskiej dokonał rewolucyjnego postępu w nauce. Udało im się syntezować polimery, które aż dotąd były dosyć kosztowne. Znalezisko to ma ogromne znaczenie dla różnych dziedzin nauki, takich jak telekomunikacja czy mikroelektronika, jednak najbardziej radykalne skutki może przynieść dla medycyny. – Naszym celem jest zastosowanie tych polimerów do wczesnej diagnozy chorób sercowo-naczyniowych – mówi dr hab. inż. Dawid Janas, profesor PŚ i lider grupy badawczej.

Dr hab. inż. Dawid Janas, profesor PŚ, podkreśla, że kluczowy przełom w czyszczeniu jednościennych nanorurek węglowych osiągnęli dzięki unikalnej kombinacji umiejętności z chemii polimerów i nanomateriałów.

Pojęcia takie jak „polimery”, „nanorurki węglowe” mogą wydawać się skomplikowane, ale efekty pracy naukowców z Politechniki Śląskiej mogą przynieść korzyści każdemu z nas. Potencjalne zastosowania są niezwykle liczne i jednym z najważniejszych jest możliwość wcześniejszego wykrywania chorób.

Aż do teraz, szersze wykorzystanie mikroskopijnych form węgla było raczej utopijnym pomysłem, głównie ze względu na astronomiczne koszty związane z ich pozyskiwaniem. Metoda opracowana przez naukowców z Politechniki Śląskiej pozwala na ekstrakcję polimerów w znacznie tańszy sposób – nawet o dziesięciokrotnie niż do tej pory. Czy to ekscytujące odkrycie zapewni nam procesory węglowe w naszych komputerach i telefonach? Czy dzięki nanorurkom uda się zwalczyć niektóre choroby? Pozostaje nam tylko czekać i obserwować rozwój sytuacji.