Jednym z najpoważniejszych planów na przyszły rok jest uruchomienie największego w Polsce i trzeciego co do wielkości w Europie systemu miejskich wypożyczalni rowerów, który ma zostać zrealizowany wczesną wiosną. Metrorower, jak nazwano ten projekt, będzie integralnym elementem systemu Transport GZM i stanowi pierwsze takie przedsięwzięcie na terenie naszego kraju.
Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, podkreśla, że Metrorower nie jest traktowany wyłącznie jako środek służący rekreacji. Rower ma pełnić rolę równoprawnego elementu zrównoważonego transportu miejskiego, obok takich środków jak tramwaj, autobus czy trolejbus. Co więcej, Metrorower będzie widoczny w taryfie transportowej – każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie miał możliwość bezpłatnego skorzystania z tego środka transportu przez 30 minut dziennie.
Nowy system rowerowy to największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce i jedno z największych w Europie. Będzie on obejmować aż 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji, które zostaną rozmieszczone w 31 gminach GZM. Rowery będą technicznie zaawansowane – będą to rowery IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Dzięki temu nie będzie konieczności przypinania ich do stojaków, a wypożyczenie i oddanie roweru na stacji odbywać się będzie bez wpinania go do stojaka.
Całemu projekcie przyświeca przede wszystkim cel związany z przyszłością transportu miejskiego. Wykonawca systemu ma 4 miesiące na jego uruchomienie. Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike, podkreśla, że projekt stanowi kamień milowy, umieszczając wspólny system na mapie jako największy system rowerów miejskich w Polsce i trzeci największy w Europie, a także umieszczając Polskę na czele innowacji w dziedzinie bike-sharingu na arenie międzynarodowej.
System zostanie udostępniony mieszkańcom Gliwic już 25 lutego. W pierwszym etapie mieszkańcy Gliwic będą mieli do dyspozycji 175 rowerów. Po zakończeniu II fazy liczba ta wzrośnie do 559 dostępnych rowerów na 91 stacjach.