PKP Polskie Linie Kolejowe i firma „Trakcja” planują do 2028 roku przeprowadzić gruntowną modernizację stacji Gliwice Łabędy. W zakres przewidzianych prac wchodzi również przebudowa wiaduktu kolejowego przy ulicy Staromiejskiej i wzniesienie nowego obiektu nad ulicą Strzelców Bytomskich, a także budowa nowego przystanku kolejowego blisko estakady Jana Heweliusza na osiedlu Kopernika. Inwestycja ta jest realizowana we współdziałaniu z miastem Gliwice, a kluczowym elementem będzie część drogowa projektu, którą zarządzać będzie Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach.
Warto przypomnieć, że w ramach tego zadania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przewiduje gruntowną renowację stacji Gliwice Łabędy, tak aby mogła ona obsługiwać wszystkich pasażerów oraz pociągi towarowe o długości do 750 metrów. Stacja zostanie wyposażona w trzy komfortowe perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i systemem nagłośnienia. Inwestycja obejmie również rozbudowę i poszerzenie wiaduktu kolejowego przy ulicy Staromiejskiej, co umożliwi bezproblemowe mijanie się pojazdów. Z tego miejsca będzie można łatwo dostać się do peronu 1 na stacji Gliwice Łabędy, skąd kursują pociągi do Katowic i Kędzierzyna Koźla. Nad ulicą Strzelców Bytomskich powstanie nowy wiadukt, który zostanie połączony klatką schodową i windą z peronami 2 i 3, prowadzącymi do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola.
Renowacja stacji Gliwice Łabędy będzie towarzyszyć przebudowie układu drogowego w okolicy dworca łabędzkiego (skrzyżowanie ulic Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej) oraz na odcinku ulicy Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie. Inwestycja Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach – ze względu na planowaną likwidację istniejącego wiaduktu na skrzyżowaniu ulic Strzelców Bytomskich i Głównej – przewiduje budowę ronda turbinowego pod nowym wiaduktem kolejowym. Usunięty zostanie przejazd kolejowy na przedłużeniu ulicy Wolności. Nowy układ drogowy będzie dostosowany do rozbudowywanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu na ulicy Staromiejskiej. Dodatkowo, inwestycja przewiduje utworzenie zatok autobusowych, parkingów typu park&ride oraz bike&ride, a także infrastruktury rowerowej – ścieżki pieszo-rowerowej (o długości około 80 metrów) oraz drogi dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 metrów).
Zarząd Dróg Miejskich, dysponujący od stycznia br. decyzją umożliwiającą realizację inwestycji drogowej, rozpoczyna przygotowania do przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Prace mają ruszyć w połowie 2024 roku. Szacowany koszt realizacji wszystkich zaplanowanych działań wynosi około 80 milionów złotych.