Mówi się, że każda firma powinna być obecna w internecie. Zaznaczając przy tym, że taka obecność może być drogą do sukcesu biznesowego. Jest to prawda, jednak w tym twierdzeniu kluczowe słowo to „może”. Na pewno nie będzie tak zawsze…
Nie wystarczy być
Błędne jest przekonanie, że w internecie wystarczy być. W końcu jest tam faktycznie niemal każda firma, a to oznacza, że niezależnie od branży i rejonu działania, spotkamy konkurencję. Na jej tle wypada więc wypaść jak najlepiej. Liczba klientów jest przecież ograniczona i zdobędzie ich ten, kto lepiej się zaprezentuje. Czy to w ich oczach, czy w „oczach” tzw. algorytmów Google, które (w skrócie mówiąc) dokonują wartościowania danej strony, a przez to umieszczają je na określonym miejscu w wynikach wyszukiwania. Działania z zakresu marketingu internetowego muszą więc być prowadzone w sposób przemyślany, uwzględniający strategię długo- i krótkoterminową, a także fachowy. Zazwyczaj oznacza to, że konieczne jest do tego posiłkowanie się firmami zewnętrznymi, wyspecjalizowanymi w marketingu internetowym, jak Webrange, agencja marketingowa Kielce, albo budowa analogicznych struktur wewnętrznych. Które rozwiązanie jest lepsze? Zwykle zależy to od potrzeb i budżetów i ciężko powiedzieć, by któreś było bardziej właściwe. Na pewno do polecanych rozwiązań trudu zaliczyć działania prowadzone na własną rękę, bez znajomości realiów i techniki. Nie jest to rzadkie podejście w firmach małych, lokalnych. Praktyka pokazuje, że brak fachowego wsparcia już na pierwszym etapie, jakim jest tworzenie strony internetowej, może powodować problemy z pozostałymi działaniami.
Nieprzemyślana strona internetowa
Często klient zlecający budowę strony internetowej wskazuje jakąś inną, prosząc by traktować ją jako referencyjną, albo podsyła szablon z informacją, że taki właśnie mu się podoba. Nie do końca jest to poprawne rozwiązanie, bo to nie zleceniodawca będzie korzystał ze swojej strony, a internauci. Musi ona więc być dostosowana do ich potrzeb. Można to rozumieć na kilku poziomach – najłatwiejszy do wdrożenia to zwykle aspekt techniczny, oznaczający np. prędkość wczytywania się strony, ładowania określonych elementów czy eliminacji błędów wynikających z kodu strony czy zaimplementowanych na niej dodatków i modułów. Inną kwestią jest jednak wygląd strony, który powinien być dopasowany do potrzeb potencjalnych odwiedzających – a przynajmniej większości z nich. Stylistyka strony będzie się różnić w zależności od tego, czy dotyczy ona branży tech, budowlanej, fashion czy gastronomii. Kodowanie strony to także momenty, by zbudować przejrzystą ścieżkę konsumenta i tak ułożyć jego kroki na stroni, by z możliwie największą szansą konwertowały – czyli prowadziły do sprzedaży, zamówienia, kontaktu z obsługą. Ostatnie kilka lat przyniosły także zmianę sposobu przeglądania internetu. Coraz więcej osób – a obecnie już w zasadzie większość – wykorzystuje w tym celu smartfony. Każda strona musi być więc przystosowania do używania na urządzeniach mobilnych.
Sama budowa strony musi uwzględniać nie tylko zachowania i potrzeby klientów, ale także być przystosowana do pozycjonowania. Co to oznacza?
SEO, SM i ADSy
Możemy wyróżnić trzy filary marketingu internetowego. Pozycjonowanie oznacza działania powodujące, że strona wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania. Adsy, czyli reklamy (Ads), to wykupione wyświetlenia reklamy strony czy oferty w różnych systemach, zwykle płatnych za kliknięcie (PPC), z których najpopularniejsze to Google Ads i Facebook Ads. Trzeci filar to Social Media, czyli media społecznościowe, głównie Facebook, Instagram czy Tik Tok. Strona internetowa ma wpływ na każdy z nich, oczywiście w różnym stopniu. Jeśli chodzi o reklamy PPC czy Social Media, to strona jest traktowana jako wizytówka, punkt docelowy, więc siłą rzeczy musi dobrze się prezentować i zapewniać odwiedzającym oczekiwaną jakość i funkcjonalność obsługi. W przypadku SEO budowa strony wpływa na to, jak wyszukiwarka (w Polsce to głównie Google) ją ocenia. Dlatego firmy pozycjonujące strony, jak Webrange, agencja marketingowa Łódź, powinny być zatrudnione już na etapie koncepcyjnym i projektowym – zresztą często mają one własne działy Web Development. Dzięki temu można zbudować strategię kolejnych działań. Rozpoznać konkurencję , zbudować bazę słów kluczowych, które następnie powinny być użyte. Najpierw do konstrukcji menu strony firmowej, kategorii i podkategorii sklepu internetowego, następnie w treści, czyli wszelkich opisach czy artykułach blogowych. Takie postępowanie pozwala przygotować stronę do wspomnianych wyżej działań marketingowych i zwiększa szansę na ich powodzenie.