Decyzją podjętą przez Koleje Śląskie, poprzemysłowy obszar Pole Bojków, który jest własnością kopalni Sośnica, ma zostać odmieniony i wykorzystany jako baza dla taboru Kolei Śląskich. W ramach tej inwestycji, przewidziane jest także odnowienie linii kolejowej o długości kilku kilometrów oraz konstrukcja trzech przystanków kolejowych, zlokalizowanych przy ulicach Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej.
Pierwszym krokiem w tym procesie będzie dzierżawa obiektu przez regionalnego przewoźnika. Następnie planowe jest nabycie terenu, a ostatecznym celem jest realizacja docelowej inwestycji. Koleje Śląskie i Polska Grupa Górnicza podpisały list intencyjny na terenie cechowni KWK Sośnica, z myślą o ekologicznej transformacji poprzemysłowego terenu kopalni. Działka licząca ponad cztery hektary po dawnym szybie Bojków, która obecnie jest własnością PGG, jest głównym celem zainteresowania spółki kolejowej.
– Transformacja prowadzi do tego, że Województwo Śląskie zmienia się niemal codziennie. Dawniej miejsca pracy związane z ciężkim i wydobywczym przemysłem, obecnie odzyskują nowe życie, częściowo dzięki funduszom unijnym. Tworzone są miejsca pracy w zupełnie nowych sektorach. Przykładem transformacji jest przekształcenie terenu po szybie Bojków w Gliwicach w nowoczesną bazę z własną bocznicą, co jest na korzyść Kolei Śląskich – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
– Jako samorząd wojewódzki nieustannie dążymy do poprawy jakości i częstości regionalnych połączeń. Wydaliśmy około 1,4 mld złotych, częściowo z funduszy unijnych, na zamówienie 29 nowych Impulsów 2. Pierwszy z nich ma przybyć już pod koniec miesiąca, dlatego cieszy mnie fakt, że Koleje Śląskie myślą o rozwoju i znalazły takie miejsce dla swojego rosnącego taboru – dodaje Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa śląskiego.
Wielkim atutem działki po kopalni jest jej własna bocznica kolejowa, która umożliwi pojazdom Kolei Śląskich dojazd na odległość około 5 km do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK i stacji Gliwice. Koleje Śląskie prowadzą już negocjacje z PKP PLK w sprawie przejęcia tego toru od PGG, a następnie planują odnowić kilkukilometrową linię i zbudować trzy nowe przystanki – przy ulicach Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej. Ta inwestycja będzie dodatkowym bodźcem dla rewitalizacji Bojkowa i Sośnicy, ułatwi mieszkańcom Gliwic korzystanie z transportu publicznego oraz ułatwi dojazd do pracy osobom zatrudnionym w strefie ekonomicznej.
W poniedziałek, 3 lutego, podpisano list intencyjny, który zakłada, że w pierwszym etapie działka zostanie oddana Kolejom Śląskim w dzierżawę. Po jej wycenie nieruchomość ma zmienić swój charakter z górniczego na kolejowy. Dawny szyb został już zasypany, a teren nadal przechodzi transformację.