Chociaż przebudowa Węzła Kolejowego Katowice stworzyła pewne utrudnienia, Koleje Śląskie zdołały przewieźć imponującą liczbę niemalże 22 milionów pasażerów. Co więcej, w nadchodzącym roku pasażerowie będą mogli korzystać z kilku nowo otwartych przystanków.
Rok ubiegły przyniósł dla Kolei Śląskich spore osiągnięcia, pociągi w ich ramach pokonały bowiem dystans 8,7 miliona pociągokilometrów, co oznacza wzrost o ponad 7 procent w porównaniu do roku 2023. Ten ogromny dystans równa się odległości potrzebnej do objechania granic Polski aż 2,5 tysiąca razy. Przeciętna trasa pokonana przez pasażera Kolei Śląskich w 2024 roku wynosiła około 41,7 kilometra – czyli mniej więcej tyle, ile dzieli Katowice od Zawiercia. Przewiezienie tak ogromnej liczby – 22 milionów pasażerów – sprawiło, że statystycznie rzecz biorąc każdy mieszkaniec województwa śląskiego wybrał podróż regionalnymi pociągami aż pięć razy w ciągu roku.
Linie S1: Gliwice – Częstochowa cieszyły się największą popularnością w 2024 roku, przewożąc łącznie 9,3 miliona pasażerów. Na drugim miejscu znalazła się linia S5 Katowice – Zwardoń z 4,2 milionami podróżnych oraz linia S4 łącząca stolicę województwa z Tychami, na której podróżowało 1,4 miliona pasażerów. Jak w poprzednich latach, najwięcej pasażerów rozpoczynało swoją podróż na stacji w Katowicach, korzystając z niej aż 5,8 miliona osób. Tuż za nią znalazły się stacje w Gliwicach i Częstochowie z liczbą korzystających z nich pasażerów wynoszącą kolejno 1 milion i 0,9 miliona. Dane te uzyskano dzięki licznikom zamontowanym w pojazdach, które zliczały liczbę osób wsiadających do pociągu na każdej ze stacji i przystanków.
Najbardziej popularnym połączeniem oferowanym przez Koleje Śląskie był przyspieszony pociąg kursujący na trasie Gliwice – Częstochowa (14:58 – 16:49), który cieszył się zainteresowaniem przekraczającym średnią dobowa liczbę 700 pasażerów.
Podsumowując frekwencję w poszczególnych miesiącach 2024 roku, zauważyć można wyraźny wzrost liczby podróżujących rok do roku w pierwszym półroczu. Od stycznia do czerwca podróż pociągami Kolei Śląskich wybrało o ponad 600 tysięcy pasażerów więcej niż rok wcześniej – informuje Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Wrzesień przyniósł natomiast początek przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego pod egidą PKP PLK. Remonty i związane z nimi utrudnienia, takie jak zamykanie kolejnych torów na stacji w Katowicach oraz innych miejscach, skutkowały redukcją liczby kursujących pociągów. Jesienią liczba pasażerów spadła średnio o 10 procent miesięcznie. Liczniki zamontowane w pojazdach odnotowały wtedy 1,6 miliona pasażerów – o 0,2 miliona mniej niż w analogicznym okresie w roku 2023.
Koleje Śląskie podejmują różne działania, aby zminimalizować utrudnienia wynikające z przebudowy prowadzonej przez PKP PLK. Dzięki współpracy z innymi przewoźnikami oraz wzajemnemu honorowaniu biletów na odcinkach objętych remontem, pasażerowie posiadający bilety Kolei Śląskich mogą korzystać z autobusów i tramwajów ZTM oraz połączeń Polregio i Intercity na trasie między Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami i Gliwicami a Katowicami – wyjaśnia Bartłomiej Wnuk. Tabor, który nie mógł przejechać przez stację Katowice, Koleje Śląskie kierowały natomiast w inne rejony województwa śląskiego, uruchamiając nowe połączenia i wzmacniając te, które cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów, jak linia S17 Gliwice – Rybnika.