Plan dotyczący wytyczenia ścieżek rowerowych w centrum Gliwic ma zostać zrealizowany jeszcze w bieżącym roku. Aktualnie skupia się na centralnej części miasta, gdzie oprócz nowych szlaków rowerowych, planuje się budowę dodatkowych chodników i miejsc parkingowych. Ta zmiana prawdopodobnie wpłynie na kierowców, gdyż istnieje możliwość zwężenia jezdni.
Mariusz Śpiewok, były wiceprezydent Gliwic, zapowiedział już rok temu plan stworzenia ścieżek rowerowych. Ten pomysł był przełomem dla aktywistów rowerowych. Przez wiele lat, władze miasta koncentrowały się na tworzeniu oddzielnych dróg dla rowerzystów. Obecna zmiana kursu na ścieżki rowerowe (oznacza to praktycznie linie naniesione na jezdni) wynika głównie z ograniczeń budżetowych – ich stworzenie jest znacznie tańsze niż budowa osobnych tras. Wygląda na to, że tego rodzaju podejście jest kontynuowane przez obecne władze miasta.
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) rozpoczął niedawno prace nad dwoma koncepcjami dotyczącymi ruchu rowerowego. Jadwiga Stiborska, rzecznik prasowy ZDM w Gliwicach, poinformowała nas, że jedno z zadań polega na stworzeniu planu, który obejmuje wytyczenie ścieżek rowerowych, a także drogi dla pieszych i regulację parkowania. Jeśli to możliwe, planować będzie również projektowanie miejskiej zieleni. Celem jest zapewnienie bezpiecznych tras rowerowych wzdłuż głównych ulic centrum miasta, a także stworzenie sieci tras rowerowych razem z już istniejącymi drogami i szlakami rowerowymi. Dodatkowo zaplanowane zostaną trasy dla pieszych oraz nowe miejsca parkingowe poprzez redukcję pasów ruchu.
Zamówienie dotyczy centralnej części miasta, w której objęte są odcinki następujących ulic: Dworcowa, Jana Pawła II, Dunikowskiego, Mikołowska, Wrocławska, Częstochowska, Konarskiego, Zabrska, Strzody i Wyszyńskiego. Możliwe więc, że do dyskusji publicznej wróci sprawa zwężenia ulicy Dworcowej.
Drugie zadanie dotyczy opracowania planów zmian w docelowej organizacji ruchu na ścieżkach rowerowych lub drogach dla rowerów – mówi Stiborska. W miejscach, gdzie wyznaczenie ścieżek rowerowych jest niemożliwe ze względu na warunki geometryczne lub ruch drogowy, projektant powinien zaproponować dodatkowe rozwiązania w formie koncepcji przebudowy układu drogowego, obejmujące np. budowę drogi dla rowerów.
To zadanie dotyczy centrum miasta i ulic prowadzących ruch rowerowy z starówki (ulice Toszecka, Bernardyńska, Śliwki, Orlickiego, Świętojańska, Tarnogórska, Opolska, Dąbrowskiego, Traugutta, Poniatowskiego, Pszczyńska, Kościuszki, Andersa, Kozielska i Daszyńskiego).
Obecne koncepcje ZDM wydają się być nawet bardziej ambitne niż te proponowane rok temu przez aktywistów Rowerowych Gliwic. Czy możemy zatem spodziewać się rewolucji rowerowej? Niekoniecznie. Droga od idei do jej realizacji może być długa, a dobrym przykładem jest koncepcja rozbudowy sieci dróg rowerowych zlecona przez miasto w 2013 roku, która była stosowana tylko okazjonalnie i nie miała przymusu wykonania. Pozostaje otwarte pytanie o akceptację mieszkańców Gliwic dla zmian negatywnie wpływających na komfort jazdy samochodem w centrum. Protest przeciwko redukcji miejsc parkingowych w starówce, który odbył się rok temu (i został poparty przez większość sił politycznych w mieście), pokazał, że zmiany wprowadzane przez duże polskie miasta są w Gliwicach odbierane znacznie mniej entuzjastycznie.
Aktualne koncepcje zlecone przez drogowców mają zostać przygotowane jesienią tego roku. Dopiero wtedy rozpoczną się prace dotyczące ewentualnego wdrożenia tych planów w życie.