Pociągi dalekobieżne znów na „Węglówce”! Nowe trasy z Bytomia, Tarnowskich Gór i Gliwic w 2025 roku

Polacy mogą wkrótce spodziewać się znaczącej poprawy w dostępie do dalekobieżnych połączeń kolejowych, co jest wynikiem ambitnych planów PKP Intercity. Około 440 tysięcy osób odzyska dostęp do pociągów, a aż 3,5 miliona mieszkańców Polski skorzysta z rozszerzonej oferty przewoźnika. Inicjatywa przewiduje otwarcie nowych tras, które przywrócą połączenia do wielu mniejszych miast, w tym Bytomia, Tarnowskich Gór i Gliwic.

Ekspansja na mniejsze miasta

PKP Intercity ogłosiło plany dotyczące zwiększenia liczby tras dalekobieżnych obejmujących mniejsze miejscowości w całej Polsce. Dzięki temu mieszkańcy 14 miast będą mogli na nowo korzystać z pociągów, które w niektórych przypadkach nie kursowały tam od kilku dekad. Nowe połączenia obejmą między innymi województwo śląskie, gdzie Bytom i Tarnowskie Góry znajdą się na trasie Kraków – Gdynia, a Gliwice na trasie Kraków – Jelenia Góra.

Powrót na „Węglówkę” i nowe węzły przesiadkowe

Inwestycje te oznaczają reaktywację historycznej linii „Węglówka” oraz lepszą integrację z krajową siatką połączeń. Katowice staną się kluczowym węzłem przesiadkowym dla wielu nowych tras, co z pewnością przyczyni się do usprawnienia komunikacji w regionie.

Terminy uruchomienia nowych połączeń

Plan zakłada, że pierwsze pociągi wyruszą już w tym roku na trasie Gorzów Wielkopolski – Poznań. W 2026 roku zostanie uruchomione połączenie Łomża – Ostrołęka – Warszawa, a sukcesywne wprowadzenie kolejnych tras będzie możliwe dzięki nowemu taborowi.

Postęp technologiczny: nowe pojazdy hybrydowe i spalinowe

Realizację planu ułatwią nowoczesne pociągi hybrydowe i spalinowe. PKP Intercity planuje wypożyczenie 22 składów spalinowych oraz zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych od firmy NEWAG, co jest częścią kontraktu o wartości 3,3 miliarda złotych. Dodatkowo, fabryka PESA wyprodukuje 16 lokomotyw hybrydowych Gama, co stanowi inwestycję wartą 555 milionów złotych.

Komfort i ekologia na pokładzie

Nowe składy będą oferować 177 miejsc siedzących, klimatyzację, ergonomiczne fotele oraz gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu. W pociągach znajdą się również udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, stojaki na rowery, przedziały rodzinne ze stolikami do gier oraz automaty vendingowe. Pociągi będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h na trasach zelektryfikowanych i 130 km/h na trasach spalinowych. Dzięki technologii odzysku energii, część napędu ma być zasilana bez użycia diesla, a przyszłe modernizacje umożliwią przejście na napęd bateryjny lub wodorowy.

Przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu

Nowe połączenia obejmą wszystkie regiony Polski, znacznie poprawiając dostępność komunikacyjną dla mieszkańców takich obszarów jak Śląsk, Podkarpacie, Podlasie czy Pomorze. Współpraca PKP Intercity z rodzimymi producentami taboru umożliwi realizację tej szeroko zakrojonej inicjatywy i przyczyni się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym w kraju.

Dodaj komentarz