Hybrydowe pociągi wracają do małych miast! Nowe połączenia na Magistrali Węglowej już wkrótce

Nowe podejście do rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce stawia na integrację mniejszych miast z siecią połączeń dalekobieżnych. Dzięki inwestycjom w hybrydowe pociągi, Polska ma szansę zniwelować problem wykluczenia komunikacyjnego w regionach dotychczas słabo skomunikowanych. Planowane działania obejmują zarówno rozwój technologiczny, jak i wprowadzenie nowych tras, co ma na celu zwiększenie dostępności transportu publicznego.

Rozbudowa sieci kolejowej dla mniejszych miejscowości

PKP Intercity wraz z Ministerstwem Infrastruktury ogłosiły ambitny plan, którego celem jest uruchomienie nowych połączeń kolejowych do 2029 roku. Projekt obejmuje 12 tras, które mają połączyć średnie i mniejsze miasta z głównymi ośrodkami komunikacyjnymi. Nowe połączenia mają na celu nie tylko poprawę dostępności transportu, ale także przyczynić się do równomiernego rozwoju gospodarczego regionów.

Realizacja tego przedsięwzięcia rozpocznie się od wypożyczenia 22 jednostek spalinowych. Pierwsze połączenie, które zostanie uruchomione, to trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejne, takie jak Łomża – Ostrołęka – Warszawa, planowane są na późniejsze lata. W ramach zamówienia złożonego u nowosądeckiej firmy NEWAG, zakupiono 35 hybrydowych pociągów, których budowa pochłonie 3,3 miliarda złotych.

Komfort podróży na wyższym poziomie

Nowe hybrydowe pociągi Impuls zaprojektowano z myślą o zwiększeniu komfortu pasażerów. To pierwsze niskopodłogowe jednostki w taborze PKP Intercity, co zapewnia łatwy dostęp bez konieczności pokonywania schodów. W pociągach znajdzie się 177 miejsc siedzących, w tym specjalne udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością oraz miejsca na rowery i strefy rodzinne z grami planszowymi. Pociągi będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz indywidualne oświetlenie.

Technologia zastosowana w Impulsach umożliwia rozpędzanie do 130 km/h na napędzie spalinowym oraz do 160 km/h na elektrycznym. Dodatkowo, dzięki superkondensatorom, pociągi mogą odzyskiwać energię podczas hamowania, co pozwoli na efektywne rozpędzanie bez użycia silnika dieslowskiego. W przyszłości możliwa będzie wymiana napędu spalinowego na ekologiczne alternatywy.

Strategiczne połączenia na mapie kraju

Zgodnie z planem, nowe połączenia obejmą wszystkie regiony Polski. Trasy takie jak Warszawa – Łomża, Białystok – Gdynia czy Kraków – Hrubieszów mają zapewnić lepsze skomunikowanie miast, które do tej pory były pomijane w rozkładach dalekobieżnych. Rozwój tych połączeń opiera się na współpracy z polskimi producentami taboru, co ma dodatkowo wspierać krajowy przemysł kolejowy.

Szczególne miejsce w planach zajmuje Górny Śląsk, gdzie połączenia takie jak Kraków – Gdynia przywrócą pociągi dalekobieżne na historyczne trasy. W ciągu doby planowane jest uruchomienie co najmniej czterech par pociągów na każdej nowej trasie.

Przyszłość transportu kolejowego w Polsce

Kolejne etapy rozwoju sieci komunikacyjnej obejmują wprowadzenie 16 hybrydowych lokomotyw Gama, które są obecnie budowane w bydgoskiej fabryce PESA. Te nowoczesne jednostki będą rozwijać prędkości do 160 km/h na napędzie elektrycznym i 120 km/h na spalinowym. Inwestycja ta wyniesie 555 milionów złotych.

Wzmocnienie infrastruktury kolejowej poprzez innowacyjne technologie i nowe trasy to krok w stronę zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w Polsce. Dzięki takim działaniom, mniejsze miejscowości zyskają lepszy dostęp do komunikacji, co przyczyni się do ich rozwoju gospodarczego i społecznego.

Dodaj komentarz