Zamknięty przejazd w Łabędach: 600 milionów złotych na nową kolejową przyszłość!

W Gliwicach Łabędach rozpoczęto ambitny projekt modernizacji infrastruktury kolejowej, który przyniesie istotne zmiany dla lokalnej społeczności. Prace obejmują budowę nowych peronów, co wiąże się z zamknięciem przejazdu kolejowego na przedłużeniu ul. Wolności. W jego miejsce powstanie nowoczesne rozwiązanie w postaci bezkolizyjnego skrzyżowania, gdzie pociągi będą poruszać się po wiadukcie, a ruch drogowy zostanie poprowadzony pod nim.

Znacząca inwestycja infrastrukturalna

Projekt ten, o wartości blisko 600 milionów złotych, ma na celu poprawę dostępu do transportu kolejowego dla mieszkańców Gliwic Łabęd oraz usprawnienie przewozów towarowych w regionie. Prace obejmują modernizację stacji Gliwice Łabędy oraz torów w kierunku Pyskowic. Montowane są nowe rozjazdy i prowadzone są zaawansowane roboty torowe i sieciowe. W ramach projektu powstają również nowe obiekty inżynieryjne, które pozwolą na bezkolizyjne łączenie ruchu drogowego i kolejowego. Mimo prowadzenia prac, ruch pociągów jest utrzymywany.

Koordynacja prac i zmiany w organizacji ruchu

Ze względu na szeroki zakres inwestycji, konieczna jest ścisła współpraca PKP PLK z lokalnymi władzami samorządowymi. Od 1 września wprowadzono nowy etap tymczasowej organizacji ruchu, który zakłada zamknięcie przejazdu kolejowego na ul. Wolności. Zostanie on zastąpiony bezkolizyjnym rozwiązaniem z nowym układem drogowym i rondem, co zwiększy bezpieczeństwo i skróci czas oczekiwania na przejazd przez tory. Kierowcy muszą korzystać z przygotowanych objazdów, a dla pieszych utrzymano dotychczasową możliwość przejścia. Wszystkie zmiany zostały uzgodnione z lokalnymi władzami i policją, a szczegóły dotyczące komunikacji miejskiej można znaleźć na stronie ZTM.

Nowe udogodnienia dla pasażerów

Po zakończeniu inwestycji stacja Gliwice Łabędy będzie mogła obsługiwać wszystkich podróżnych dzięki trzem nowoczesnym peronom wyposażonym w wiaty, ławki, oświetlenie i system nagłośnienia. Wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej zostanie przebudowany, umożliwiając dojście do peronu 1, z którego odjeżdżają pociągi do Katowic i Kędzierzyna Koźla. Kolejny nowy wiadukt powstanie nad ul. Strzelców Bytomskich, z dostępem do peronów 2 i 3, obsługujących trasy do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Stacja zostanie również przystosowana do obsługi dłuższych pociągów towarowych.

Rozbudowa sieci kolejowej

Planowane jest również stworzenie nowego przystanku Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Ułatwi to dostęp do kolei dla mieszkańców aglomeracji, a przystanek będzie wyposażony w schody i windy, co ułatwi korzystanie osobom z ograniczoną mobilnością. Modernizacja obejmie około 40 km torów oraz sieci trakcyjnej, a także 90 rozjazdów. Zainstalowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Korzyści wynikające z modernizacji

Zakończenie projektu przyniesie znaczące korzyści dla podróżnych i przewoźników towarowych. Dzięki modernizacji stacji Gliwice Łabędy zwiększy się komfort podróżowania pociągiem, a przejazdy będą możliwe z większą prędkością – do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Nowy tor łączący stację Gliwice Łabędy z Gliwice Port przyczyni się do sprawniejszego przewozu towarów, z pominięciem stacji Gliwice. Projekt wzmocni znaczenie kolei jako ekologicznego środka transportu, integrując ją z transportem rzecznym i morskim, a także podniesie poziom bezpieczeństwa na kolei i drogach.

Znaczenie stacji Gliwice Łabędy

Stacja Gliwice Łabędy odgrywa kluczową rolę w śląskiej infrastrukturze kolejowej. Przez nią przebiegają ważne linie: z Katowic do Kędzierzyna Koźla, do Pyskowic oraz międzynarodowy szlak E30 łączący Niemcy, Polskę i Ukrainę. W listopadzie 2023 roku podpisano umowę z wykonawcą prac budowlanych – firmą Trakcja SA. Projekt, o wartości 583 milionów złotych netto, jest współfinansowany ze środków budżetowych we współpracy z miastem Gliwice. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.

(wydarzenia, transport)

Dodaj komentarz