Rewolucja na stacji Gliwice Łabędy – 583 mln zł na nowoczesną kolej i lepszy transport

Na stacji Gliwice Łabędy trwają intensywne prace modernizacyjne, które mają na celu zrewolucjonizowanie lokalnej infrastruktury kolejowej. Inwestycja, której wartość wynosi 583 miliony złotych, przewiduje poprawę dostępności dla pasażerów oraz usprawnienie transportu towarowego, co wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Zmiany te zaczęły obowiązywać od 1 września, wprowadzając nową jakość w komunikacji.

Wszechstronna modernizacja i innowacje komunikacyjne

Prace na stacji Gliwice Łabędy oraz na trasie do Pyskowic obejmują kompleksowe działania związane z torami i siecią trakcyjną. Powstają nowe rozjazdy, a także obiekty inżynieryjne, w tym zautomatyzowana nastawnia, która będzie sterować ruchem kolejowym za pomocą nowoczesnych technologii komputerowych. Dodatkowo, budowa nowego zelektryfikowanego toru między Gliwicami Łabędy a Gliwicami Port ma na celu odciążenie stacji Gliwice z ruchu towarowego.

Ważnym aspektem jest to, że realizacja projektu odbywa się przy ciągłym ruchu pociągów, co wymaga ścisłej współpracy między Polskimi Liniami Kolejowymi a Miastem Gliwice. Od września zamknięto przejazd kolejowo-drogowy na przedłużeniu ul. Wolności, gdzie planowane jest stworzenie bezkolizyjnego skrzyżowania z rondem pod torami, co znacznie poprawi przepustowość i bezpieczeństwo.

Infrastruktura przyjazna dla pasażerów

Po zakończeniu modernizacji stacja Gliwice Łabędy będzie wyposażona w trzy nowoczesne perony z wiatami, oświetleniem, nagłośnieniem i windami. Dostęp do peronów ułatwią przebudowane wiadukty i przejścia, w tym nowy obiekt przy ul. Staromiejskiej oraz wiadukt nad ul. Strzelców Bytomskich. Cała infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych składów towarowych, sięgających nawet 750 metrów.

Planowane jest również otwarcie nowego przystanku Gliwice Kopernik w pobliżu estakady Jana Heweliusza. Dzięki zastosowaniu schodów i wind, przystanek będzie łatwo dostępny dla osób z ograniczoną mobilnością.

Ulepszony komfort podróży i efektywność transportu towarowego

Projekt modernizacji obejmuje 40 km torów, 90 rozjazdów oraz rozbudowę sieci trakcyjnej. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co znacząco wpłynie na komfort podróży oraz efektywność logistyczną.

Nowa infrastruktura torowa w kierunku Gliwic Port zwiększy atrakcyjność kolei jako ekologicznego środka transportu, wspierając połączenia z żeglugą rzeczną i morską.

Kluczowa rola stacji Gliwice Łabędy w międzynarodowym transporcie

Stacja Gliwice Łabędy pełni strategiczną rolę na Śląsku, znajdując się na skrzyżowaniu ważnych linii kolejowych: nr 137 (Katowice – Kędzierzyn Koźle), nr 135 i 132 (do Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola), oraz nr 168 (Gliwice – Gliwice Łabędy). Jest częścią międzynarodowego szlaku kolejowego E30, który łączy Niemcy, Polskę i Ukrainę.

Realizacja projektu jest prowadzona przez firmę Trakcja SA na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., przy współpracy z Miastem Gliwice. Finansowana ze środków budżetowych, inwestycja ma zakończyć się do 2028 roku.

Dodaj komentarz