Temat rekonstrukcji ulicy Chorzowskiej ponownie zyskał na aktualności, w związku z nowymi informacjami dotyczącymi przeprowadzanych badań na temat potencjalnej odbudowy sieci tramwajowej. W ramach analiz rozważana jest możliwość utworzenia trasy, która połączyłaby zajezdnia tramwajową z główną stacją przesiadkową.
Zarząd Dróg Miejskich posiada już gotową dokumentację projektową przebudowy ulicy Chorzowskiej i obecnie starają się o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRiD). Projekt ten został wcześniej uwzględniony w planie przetargów na rok 2024, a dotychczasowe władze miasta zapowiadały, że prace mogą rozpocząć się jeszcze pod koniec minionego roku. W międzyczasie nastąpiła zmiana zarządu miejskiego.
Na początku obecnej kadencji zarezerwowano dodatkowe 2 miliony złotych na niezbędne naprawy znacznie zużytej nawierzchni jezdni, co miało zapewnić kierowcom poprawę komfortu jazdy do czasu planowanej generalnej przebudowy drogi. Jednak mimo upływu kolejnych miesięcy od tamtego czasu, w planie przetargów na bieżący rok nie uwzględniono ulicy Chorzowskiej, a większość funduszy na ten cel w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta zaplanowano na lata przyszłe. Niedawno zaskakujące informacje o możliwości reaktywacji komunikacji tramwajowej w Gliwicach znów stały się tematem publicznej dyskusji. W związku z tym radni Rady Miasta Łukasz Chmielewski i Bartłomiej Kowalski z Sejmiku Województwa zapytali o plany dotyczące długo oczekiwanej przebudowy.
W minionym roku wydawało się, że kwestia modernizacji ulicy prowadzącej z Zabrza do Gliwic jest na dobrej drodze do realizacji. W lipcu Tramwaje Śląskie rozpoczęły usuwanie nieużywanego od lat torowiska tramwajowego, aby zrobić miejsce dla pasów zieleni z nowymi drzewami, prawdziwej ścieżki rowerowej (która stanowi część Velostrady), oraz miejsc parkingowych – jak pokazano na wizualizacjach z stycznia 2024 roku.
Zakończenie procesu tworzenia dokumentacji projektowej, uzyskanie zgody na budowę, przeprowadzenie przetargu i rozpoczęcie robót – to był plan działania na bieżący rok związany z gruntowną modernizacją i nowym zagospodarowaniem ulicy Chorzowskiej oraz terenu po starym torowisku tramwajowym, który zapowiadały dawne władze miasta jeszcze w styczniu 2024 roku.
W styczniu tego roku, analizując inwestycje zawarte w planie przetargów ZDM na 2025 rok, zauważyliśmy brak ulicy Chorzowskiej. W odpowiedzi miasto opublikowało komunikat, że „Przebudowa ul. Chorzowskiej nie została odroczona”. Już wtedy było wiadomo, że według Wieloletniej Prognozy Finansowej (2025) miasta największa inwestycja na ten cel przewidziana jest na lata przyszłe. Przypomnijmy, że na ten rok zarezerwowano tylko nieco ponad 500 tysięcy złotych, w 2026 roku – 21 milionów złotych, w 2027 roku – 30 milionów złotych, a w końcowym, 2028 roku – 9 milionów złotych. Całkowity koszt ma wynieść ponad 61 milionów złotych.