Właśnie dochodzą do końca zaawansowane rozmowy między trzema kluczowymi instytucjami: Śląskim Uniwersytetem Medycznym, Urzędem Miasta Gliwice i Miejskim Szpitalem nr 4 w Gliwicach.
Dokładne ustalenia dotyczące szczegółów przyszłego Szpitala Uniwersyteckiego – Centrum Chorób Cywilizacyjnych w Gliwicach, takich jak ilość oddziałów, liczba łóżek, kadra personelu czy dostępny sprzęt medyczny, zostaną zawarte we wniosku o wydanie opinii na temat celowości inwestycji w sektorze opieki zdrowotnej. Do połowy lutego ten dokument ma być złożony w systemie teleinformatycznym IOWISZ przez głównego inwestora odpowiedzialnego za realizację tego projektu – Śląski Uniwersytet Medyczny.
Pomyślne przejście przez proces oceny w systemie IOWISZ (Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Służbie Zdrowia) umożliwi Śląskiemu Uniwersytetowi Medycznemu dalsze starania o finansowanie inwestycji z budżetu państwa. Obecnie szacowany koszt budowy nowego Szpitala Uniwersyteckiego – Centrum Chorób Cywilizacyjnych w Gliwicach przekracza 2 mld zł.
Następny etap to przygotowanie przez Ministerstwo Zdrowia tzw. OZI, czyli Oceny Zasadności Inwestycji. To umożliwi Śląskiemu Uniwersytetowi Medycznemu utworzenie programu funkcjonalno-użytkowego i ogłoszenie pierwszego przetargu w formule „przeprojektuj–wybuduj–wyposaż”. Po jego zakończeniu nastąpią jeszcze dwa kolejne postępowania przetargowe w tej samej formule.
W ramach tego procesu uniwersytet zamierza jak najbardziej wykorzystać już istniejący projekt nowego szpitala w posiadaniu Gliwic. Nowy Szpital Uniwersytecki – Centrum Chorób Cywilizacyjnych powstanie na działkach miejskich między ulicami Kujawską, Pocztową i Ceglarską, które zostaną przekazane uczelni. W ramach tego projektu do Gliwic przeniesione zostaną wybrane oddziały kliniczne ŚUM z Bytomia, Zabrza i Katowic.
Obecnie Urząd Miasta Gliwice koncentruje się na zapewnieniu odpowiedniej ilości miejsc parkingowych dla nowego szpitala. Szacuje się, że potrzebne będą miejsca dla około 3 tysięcy pojazdów, dlatego rozpatrywane są różne lokalizacje w najbliższej okolicy, gdzie mogłyby powstać parkingi wielopoziomowe. Analiza obejmuje także potencjalną potrzebę przebudowy dróg publicznych.