Planowane jest powiększenie sieci monitorującej prędkość na polskich drogach ekspresowych i autostradach, jak zapowiada Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Do momentu zakończenia obecnej fazy projektu 43 nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) zostaną rozmieszczone na krajowych drogach, pokrywając prawie 400 kilometrów tras. Po realizacji tych prac CANARD będzie zarządzało w sumie 114 systemami tego rodzaju, co umożliwi śledzenie ponad 670 km dróg.
W ramach projektu zostaną zamontowane zaawansowane technologicznie urządzenia UnicamVELOCITY 4, które zapewniają dokładne sprawowanie przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Kamery zainstalowane na bramkach automatycznie zapisują czas wjazdu i wyjazdu pojazdu z monitorowanego odcinka, określając jednocześnie pas ruchu. System ten jest w stanie tworzyć zdjęcia wysokiej jakości nawet w nocy, a dane są przekazywane bezpośrednio do centrali CANARD.
Informacyjny znak drogowy będzie poprzedzał każdy system, co ma na celu wpłynąć na postęp kierowców i zachęcić ich do przestrzegania obowiązujących limitów prędkości. Analizy przeprowadzone przez CANARD pokazały, że miejsca objęte kontrolą OPP odnotowały znaczny spadek wypadków drogowych i częstsze przestrzeganie przepisów przez kierowców.
Sprzęt CANARD – kontrakt z firmą Sprint S.A. na rozbudowę sieci nadzoru nad autostradami w Polsce
Umowę na dostarczenie i instalację urządzeń CANARD zawarto z firmą Sprint S.A., która będzie odpowiedzialna za realizację projektu w ciągu maksymalnie 76 tygodni. Proces ten obejmuje inspekcję lokalizacji i ich techniczne dostosowanie, montaż bramek i kamer oraz legalizację i wzorcowanie urządzeń.
W przypadku problemów z instalacją w miejscach z głównej listy, wykorzystane zostaną lokalizacje z listy rezerwowej. Całkowity koszt dla tej fazy wyniesie około 85 milionów złotych.
Obejmuje to kilka miejsc z województwa śląskiego na liście podstawowej, a także na liście rezerwowej. Dodatkowo, planowane jest umieszczenie 70 urządzeń do punktowego pomiaru prędkości, 10 systemów do monitorowania przejazdów na czerwonym świetle na skrzyżowaniach i 5 urządzeń do kontroli przejazdów na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Całkowity koszt tego przedsięwzięcia wynosi ponad 161 milionów złotych, a jego zakończenie jest planowane do 30 czerwca 2026 roku.
Zmniejszenie liczby wypadków na polskich drogach dzięki systemowi odcinkowego nadzoru nad prędkością
Przypadki przekraczania dozwolonej prędkości są jednym z głównych powodów wypadków drogowych. Poprzez rozszerzenie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, liczba incydentów spowodowanych przez niedostosowanie prędkości ma znacząco się zmniejszyć.